Sudden passar bättre för Jean-Claude än oss..

Två gånger har vi fått spela Sudden denna säsong, båda mot Järnbrott, och tyvärr har båda resulterat i förlust. Tråkigt, men sant. Hade vi fått spela på vår riktiga hemmaplan hade vi dock såklart vunnit efter ordinarie. Vi kan intala oss det iaf. :)


Hemmamatch i Hovås stämmer ju bara för Jim, men det var även verklighet för hela laget när vi fick ta emot JB just i Askims Ishall, då de vid Gbgs Ishockeyförbund tydligen kissar ner sig av rädsla när det kommer till konståkningsklubbar. Hur svårt kan det vara att säga ”ni kan inte träna onsdagen den 16 feb.”
Flytta runt på oss, ge oss dåliga och få träningstider är inga problem, och så blev det ju även denna gång, vilket inte är annat än väldigt dåligt.
Nåväl. Inte mycket att göra åt, och tilläggas kan väl att jag inte har något direkt emot konståkarna, utan mer irriterar mig på förbundet.

Matchen
Jag tror jag ska hålla mig kort, men man vet ju inte riktigt sådant med mig innan. Har ju en förmåga att skriva mycket när jag tänker skriva lite.
JB har gjort en mycket bra säsong, och var väl faktiskt rätt bra redan i den första svårare serien, och har fortsatt göra bra resultat efter jul. Jag tycker de spelar lite som vi själva gör- åtminstone i denna match, för det var ganska blandade karameller från båda håll, med lite hafsigt spel blandat med fina intentioner. Det som dock var väldigt likt åt båda håll var en god defensiv, och de riktigt heta chanserna var inte jättemånga under matchen.

Period 1 slutar med en ledning med 1-0, om jag minns rätt, och sett över hela perioden är vi det lag som för spelet mest, och det fortsätter in i period 2.
Vi gör 2-0 och det känns ganska stabilt. JB skapar lite chanser då och då, men Jim spelar bra i kassen och försvaret är allmänt bra.
I slutet av 2a drabbas vi dock av två utvisningar under kort tid- först en på Limpan som varken jag eller någon annan såg, men så hade vi ju också en domare som inte riktigt höll samma klass som lagen, dvs så var han väldigt dålig. Att sedan David råkar vispa iväg en boxplay-rensning över sargen är väl mest olyckligt och oturligt, men utvisningen var inget att snacka om.
Vi klarar 3mot5 men inte hela 4mot5 och de får in 2-1 lite jobbigt nära slutsignalen av 2a.
Period3 fortsätter i samma stil, med ett visst spelövertag för oss, men få riktigt heta chanser. JB:s målvakt släpper mycket returer på allt och inget, men de spelar väldigt tätt bakåt, så vi får inte chansen att vara först på returerna.
Känns ändå som vi borde tryckt in några fler mål, men istället får JB ännu ett 5mot3, som vi dock klarar, men precis när det blivit 5mot5 missar vi en en smygare på blå, och ett friläge senare är det 2-2.
Kort senare står Pekka upp perfekt i en 1mot1 situation och får in en mycket fin tackling, men pucken, ja, den glider ju vidare och nästa man är tyvärr en JB-spelare som får ytterligare ett friläge, och ett 1,5meter-från-mål-slagga senare är det tyvärr 2-3 på tavlan.
Här trodde jag inte riktigt på en vändning, för vi fick det väldigt svårt att skapa riktigt heta chanser. Det blev skott och returer, men de var JB alltid först på.
Dock får någon, minns inte vilken, femma tryck på dem och efter en härlig kämpainsats framför deras kasse trycker någon in 3-3.
Vi har sedan 4-3 inne också, vilket borde godkänts, men Olsson är snabb på pipan, som vi vet att han kan vara. Tråkig att just han blåst bort två ganska solklara mål för oss i år, men det är sådant som väl jämnar ut sig. Ex. hade vi ett sådant läge med oss borta mot SH.
3-4 kommer istället i SD, där JB vinner ett tek klockrent i anfallszon, kör ett sidspel back-back, och ett kanonslagga i nättaket avslutar matchen.

Sammanfattning.

Vet inte hur matchen uppfattades från läktaren, och tror det både kan finnas de som tyckte det var en dålig match, likväl som någon säkert tyckte som jag, att det var en tajt och spännande match mellan två jämna lag.
Tyvärr får vi inte med oss en seger, och tyvärr så vann ju JB mot Härryda i omgången innan, så oavgjort räckte in för att hamna före dem i tabellen, utan vi slutar 4, vilket väl inte är fy skam det heller.
Bäst:
* Big Macs mål var väldigt snyggt, och det där med ont i fötterna- nja, säger jag. Han är ju vindsnabb och skjuter fina skott i nättaket, så någon större hämning av förmågan verkar det ju inte vara.
Skämt å sido så hoppas jag verkligen att fötterna och kroppen känns bra till nästa sässe för Big Mac, för jag vill inte mista honom.
Sämst:
* Huvuddomare Olsson är en ytterst medioker företeelse på isen. Som tur är, är han lika dålig åt båda hållen, men mer likgiltig domare i div3 får man leta efter. Ordet pondus missade han nog när det var med i gloshäftet i 4e klass.
Sägas skall också, såklart, att vi inte förlorade pga honom.
GBG:s ishockeyförbund – redan nämnt det, men att vi ska behöva åka till Askims ishall och spela hemmamatch är inget annat än väldigt dåligt. ”Nej, detta håller inte” som en idiotlärare på GU skrev till mig en gång.

Framöver:
Träningar som vanligt, men själv vill jag väldigt gärna se om vi kan styra upp någon mer träning av något slag i veckan.
Gärna mer hockey, men då det är svårt att få mer tider i Rinken, kanske det också är svårt att få ihop suget folk, om vi måste åka iväg till andra hallar och lira.
Lira fotboll och få igång formen inför den viktiga korpsäsongen kan ju också vara något.
Det jag vet är iaf att magen börjar växa lavinartat nu, och det är ju inte bra alls.
Nej, nu orkar jag inte skriva mer, så jag skiter nog i att ens korrekturläsa detta, och slänger upp det bara, trots att det nog är en ganska medioker skrift.
Får se om det kan bli någon mer säsongssammanfattning framöver.

/rhc

13 svar

11-02-21 | 12:26

Är det verkligen rätt i tabellen?
Att Järnbrott hamnade på 28p. Borde de inte fått 26?

11-02-21 | 12:55

Matchen var jämn och det är ju fan att vi inte har slagit dom en gång detta år. Men sen är det ju som det är med domare och förbundet. Jag vill tacka dom grymt duktiga tjejerna som kom och styrde upp seket:) Helen, Jessica och Helena. Nu laddar vi för cupen och den skall vi bara vinna i år.

11-02-21 | 13:39

Instämmer i Kockens ord där- skulle skrivit ett tack, men det glömdes.
Får gottgöra det i någon annan skrift.
Vi har iaf väldigt tur som har människor som ställer upp, och hoppas de förstår att vi verkligen uppskattar dem starkt.

11-02-21 | 15:55

Bra summering av matchen, kul att läsa något som inte är så otroligt vinklat som en del andra lag har en tendens att skriva. Olsson tillsammans med de andra domarna i denna serie är inte mycket att hurra för…
Matcherna mot Ramberget är enligt mig bland de roligaste på säsongen, plus att det är kul att inte vara äldst på banan…
Lycka till nästa år!

11-02-21 | 16:12

Det står fel på everysport Hebbe, kika på förbundets sida så ser du den ”riktiga” tabellen. Everysport har inte gjort mycket rätt denna säsongen, får skriva och skälla lite på dem inför nästa..

Bra skrift erka, syns ikväll!

11-02-23 | 21:14

vi hade olsson borta mot järnbrott. vi gjorde 2-3 med 3-4 min kvar att spela,det va dömt mål..men något va fel
Järnbrotts spelare protesterade och ville ha det till offside..efter en stund dömmer han bort målet, utan att våran cap får någon förklaring.
med 3 sek kvar av matchen gör järbrott 3-2..
ville bara infomera att han tog eran 3e plats i dubbel bemärkelse.

11-02-23 | 22:04

Det låter ju väldigt misstänkt likt ett mål vi gjorde mot just Härryda, där vissa ropade efter en offside, där några t.o.m såg en offside på uppemot 3 meter, och vad som händer i sådana fall är ju att huvuddomaren rådfrågar sina linjemän, eftersom h-domaren inte har med beslut som rör offside eller icing (generellt sett), och att då döma bort ett mål visar ju på det jag dock tycker Olsson ofta saknar- dvs karaktär.
Sedan är det ju alltid tråkigt om man inte får en vettig förklaring, men säga att Olsson tog vår 3e plats är något iaf inte jag kan hålla med om.
Vi förlorade den på egen hand, både genom att vi kort och gott inte var tillräckligt bra för att slå JB i sista omgången, men det finns även en straff-förlust mot Chalmers på kontot som inte imponerar.

Nåväl. Får väl passa på att slänga iväg ett tack för säsongen till Härryda-kommentaren och på gott återseende nästa år!

11-02-23 | 23:46

intressant läsning…

Jag sätter dock ett stort frågetecken kring om det verkligen blir ett återseende nästa säsong. Eftersom ramberget endast mäktade med en 4:e placering, är man inte direktkvalificerade för nästa säsong i div 3. Enligt uppgifter endast 1:an + 2:an i respektive fortsättningsserie.

Enligt lite snabb efterforskning med förbund och div hemsidor (googla på kb knights + seriebestämmelser 2011/2012) så råder det fortfarande stora frågetecken kring nästa års serie. Det ryktas om poolspel. Någon som vet något om detta?

11-02-24 | 0:11

Ringde genast upp angelbrant med stort A, och enligt bekräftade rykten som är 100% säkra i fingertopparna så kommer vi tydligen hamna i div6 nästa år, tillsammans med just KB och sen, något konstigt kanske, Kungälv och Härryda.

11-02-25 | 19:04

Ny regel sen ett par år är att huvuddomaren får ta bort mål om det varit offside innan, JHK åkte på det mot SH84 också.

När det gäller HHC vs JHK så var det en spelare som plockade en långpass inne i anfallszon, dvs offside. Klarar man inte utnyttja 4 min 5-3 så ska man inte vinna. Fick inte HHc:s cap reda på varför, konstigt han gör ju f.n inget annat än tjatar med domaren, matchen kunde ju varit 20 min kortare om #20 inte tjafsat med olsson efter VARJE avblåsning…

11-07-05 | 12:55

Hej. Kul matchreferat :) Jag såg det inte förrän nu. Vill minnas att det var en spännande match – suddenmatcher brukar ju vara det. Däremot har jag tyvärr glömt detaljerna – det brukar man ju också göra om de inte är extraordinära på något sätt.

Däremot minns jag faktiskt situationen mellan JB-HHC fär vi dömde bort HHC:s 3-2 mål. Som någon skrev så är det sällan huvuddomaren går in och dömer offside eller inte (även om han har befogenhet att göra det) helt enkelt därför att han inte har möjlighet att vara på blålinjen samtidigt som pucken passerar. Det är linjemannens jobb. I det här fallet så var det en långpass från egen zon upp till anfallsblå där HHC-spelaren tog emot pucken med handen (om jag minns rätt) och la den till sig själv vilket ju är helt ok. Problemet var att medan handen var utanför zonen så passerade skridskorna blålinjen innan pucken och därmed var det offside. Att säga att spelaren hade full kontroll på pucken när han jonglerade den med handen gick inte.

Nu tror ni kanske att vi domare blåser bort mål lite hur som helst – men jag kan försäkra er om att så inte är fallet. I det här fallet så diskuterade jag med linjemannen som gav sin version. Vi insåg att om den var riktig så var vi tvungna att ta bort målet så jag var mycket tydlig till min linjeman om konsekvenserna. Eftersom han stod på sig tog vi beslutet att ta bort målet och ändra domslutet till offside. Detta förklarade jag både för HHC:s kapten och för tränaren (Strömland) men ibland hör man ju bara det man vill höra… 😉 Att sedan JB avgjorde med 2 sekunder kvar spädde naturligtvis bara på frustrationen.

Men man kan ju vända på det. Hur hade snacket gått om vi INTE hade tagit bort målet? ”Ja, domarna visste att det var offside med de vågade inte ta bort målet”. Det hade väl knappast varit mer rättvist? Visst borde linjemannen ha blåst direkt men tyvärr gjorde han inte det. Det viktigaste var ju att det blev rätt i slutändan och i just den här situationen så tror jag att det blev det.

Annars tycker jag personligen att det är kul att döma Ramberget. Även om det blir lite tjafs ibland, så är laget ett gäng goa gubbar där de flesta har glimten i ögat. Man vet ju aldrig, men vi kanske ses i vinter också :)

Ha en go sommar! 😀

11-07-05 | 15:26

”Det viktigaste var ju att det blev rätt i slutändan och i just den här situationen så tror jag att det blev det.”

Sanna ord, och tkr även det är okej att det inte blir helt rätt jämt:)

Skönt att höra att det kan vara roligt att döma Ramberget, för att ha roligt tkr jag är en väldigt stor grundsten i att spela div3-hockey.
Sen är det klart att vi ibland har vissa som kan bli smågnälliga (bland annat jag själv) på isen, men glimten i ögat är en viktig del i det hela.
Likaså kan jag vara skapligt hård i orden i mina referat, men försöker hålla en okej nivå på det hela och så objektivt som möjligt, men mig veterligen har vi aldrig på skyllt några matcher på domarnas insats.

Ses i vinter!

11-07-06 | 1:49

”för att ha roligt tkr jag är en väldigt stor grundsten i att spela div3-hockey”

Instämmer helt. På ”vår” nivå får man nog säga att hade vi inte haft kul därute så hade vi nog gjort något annat. :)

”Sen är det klart att vi ibland har vissa som kan bli smågnälliga (bland annat jag själv) på isen, men glimten i ögat är en viktig del i det hela.”

Precis. Ni har ju några gubbar som har varit med några år och då är det lättare att ha lite distans till det vi håller på med. Det är därför jag tycker det är kul att döma er. Även om det är hårda ord ibland så är det ändå ganska nära till garvet. Men visst finns det ”världsmästare” i alla lag även i div III… 😉

Fortsätt att skriva era referat – nu har jag läst dem och de är ju faktiskt riktigt kul. Jag håller inte alltid med om allting, men konstigt vore väl annars – vi har ju inte alltid samma åsikt om en del situationer på isen heller 😀

Ha det gott så ses vi i vinter.

PS Så här ”off-season” kan jag kommentera lite här ibland, men under säsong kommer jag inte att göra det. Hoppas ni har förståelse för det.

Lämna ett svar